Školní vzdělávací program

                                                                           Mateřská škola Smržovka, okres Jablonec nad Nisou; příspěvková organizace

                                                                           Havlíčkova 826, Smržovka 468 51; tel. 483 382 157, IČO 70695377

ŠVP PV

 „Svět kolem nás“

   Zoom gallery

„Jaro, léto, podzim, zima, v naší školce je vždy prima. Naší školky té se drž, jenom tady roste smrž.“

 

 ve Smržovce dne 24. 8. 2023

 

 

 

1. Identifikační údaje 

Název vzdělávacího programu

Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (ŠVP PV) „Svět kolem nás“

 

 

Předkladatel 

Mateřská škola Smržovka, okres Jablonec nad Nisou - příspěvková organizace 

 

Základní údaje o škole: 

Adresa:Havlíčkova 826, Smržovka 468 51

Ředitelka školy: Elena Hulcká

Telefon: 483 382 157

E-mail: mssmrzovka@gmail.com 

IČO: 70695377

REDIZO: 600 078 051

 

IZO:

Mateřská škola: 107 563 444

Školní jídelna: 102 729 085

Odloučené pracoviště, ul. Školní 828

 

Kapacita:

Celková kapacita:139 dětí, z toho

MŠ v Havlíčkově ulici:94 dětí

MŠ ve Školní ulici:45 dětí

 

Zřizovatel

Název: Město Smržovka

Adresa: Náměstí T. G. M. 600, Smržovka 468 51

Telefon, fax:483 396 311

E-mail: mesto@smrzovka.cz

www.smrzovka.cz

 

Právní forma a způsob hospodaření

právní forma: příspěvková organizace (právní subjekt od 1. 1. 2003) 

způsob hospodaření: vlastní účty (prostředky z rozpočtu zřizovatele a ze státního rozpočtu)

Platnost dokumentu

Dokument v platnosti od 1. 1. 2023

Kontaktní osoba: Elena Hulcká 

ředitelka školy

 

2. Charakteristika školy

Mateřská škola byla zřízena v roce 1950 v původně rodinné vile v centru města Smržovky. Budova prošla různými stavebními úpravami tak, aby splňovala podmínky pro provoz MŠ. V současné době mateřskou školu zřizuje město Smržovka jako příspěvkovou organizaci.

Mateřská škola Smržovka má šest tříd se stanovenou kapacitou 139 dětí. Od 1. 9. 2001 je jedna třída umístěna v budově ZŠ Smržovka, Školní 828, od září 2009 k ní přibyla druhá třída odloučeného pracoviště. Děti navštěvující tyto třídy se stravují v jídelně ZŠ Smržovka. Šestá třída byla otevřena dne 1. ledna 2021 v prostorách dřívějšího bytu školníka v budově v Havlíčkově ulici.

V přízemí hlavní budovy je umístěna první třída mateřské školy, herna, sociální zařízení, šatna, jídelna, školní kuchyně a sklad. V prvním poschodí budovy je umístěna druhá třída MŠ s hernou, sociálními zařízeními, kanceláří ředitelky školy a ložnicí pro mladší děti. Ve druhém patře v přebudovaných půdních prostorech jsou ložnice pro starší děti a kabinety pro úschovu pomůcek. V suterénu hlavní budovy je nově umístěna třída pro nejmenší děti a také kancelář vedoucí školní jídelny. V přízemní přístavbě budovy, vybudované v roce 1997, se nachází třetí třída s hernou, sociální zařízení a šatna.

V roce 2001 bylo vybudováno odloučené pracoviště, čtvrtá třída MŠ, která má šatnu, sociální zařízení, třídu spojenou s hernou a kabinet. V září 2009 byla vybudována další třída odloučeného pracoviště, zahrnuje třídu s hernou a sociální zařízení.

Součástí areálu hlavní budovy MŠ je rozsáhlá zahrada s dřevěným vybavením - skluzavka, průlezky, kolotoč, pískoviště, houpačky, lavičky z akátového dřeva od firmy TR - Antoš Turnov, nově vybudované v r. 2008. Děti navštěvující odloučené třídy MŠ v ZŠ Smržovka mají k dispozici také zahradu s dřevěnými hracími prvky.

Nedaleko MŠ se nachází lesopark, který je často využíván pro pobyt dětí venku.

 3. Podmínky vzdělávaní

Materiální vybavení

Budova MŠ v centru obce byla původně rodinnou vilou, v průběhu let prošla různými stavebními úpravami.

Každá třída má hernu, třídu, sociální zařízení, šatnu a ložnici. Odloučené pracoviště v ZŠ realizuje odpolední odpočinek na lehkých matracích v herně.

Jednotlivé třídy MŠ jsou vybaveny vhodným dětským nábytkem, snažíme se o maximální přizpůsobení vybavení věku dětí. Hračky, pomůcky, náčiní, materiály a doplňky odpovídají počtu dětí i jejich věku, jsou průběžně doplňovány a obnovovány a jsou umístěny tak, aby je děti mohly samostatně brát a zároveň je dokázaly i bezpečně zpět uložit. Děti navštěvující MŠ se vlastními pracemi podílí na výzdobě prostor všech tříd MŠ.

K dispozici MŠ jsou zahrady s dřevěným moderním vybavením, jedna u budovy MŠ Havlíčkova ul. a druhá u ZŠ Smržovka, Školní 828.

Blízko MŠ je lesopark, který poskytuje ideální místo pro výchovně vzdělávací i relaxační procházky a také nové atletické hřiště, kde mohou děti trénovat běh či skákání. K tělovýchovným aktivitám děti využívají také tělocvičnu ZŠ.

Životospráva

Děti se stravují ve školních jídelnách a dle možností se učí sebeobsluze. Jejich strava je sestavována dle zásad zdravé výživy, jídelníček připravujeme tak, aby zahrnoval všechny druhy potravin ve vhodných kombinacích. Dle možností se snažíme nabídnout i různé speciální diety dle potřeb dětí (diabetická, aj.).

Po celý den je dětem k dispozici dostatek vhodných tekutin nejen v jídelně, ale i ve třídách a při pobytu venku (na zahradě).

Děti pobývají každodenně dostatečně dlouho venku v závislosti na počasí. Mají dostatek volného pobytu nejen na zahradě, ale i v interiéru MŠ (pohybové aktivity v hernách). Respektujeme individuální potřeby aktivity a odpočinku dítěte, nabízíme možnost výběru aktivity, v rámci odpočinku děti poslouchají pohádku, mají k dispozici např. knihy na prohlížení či jiné klidové činnosti na lůžku.

Psychosociální podmínky

Všichni zaměstnanci školy vytváří dětem takové prostředí, aby se zde cítily spokojeně, jistě a bezpečně. Nově přijaté děti mají možnost adaptační doby. Dítě po tuto dobu navštěvuje MŠ
v kratších časových úsecích, aby se v klidu přizpůsobilo novému prostředí a situaci, pozvolna
se seznámilo s kolektivem.

Všechny mají stejná práva. Učí se pravidlům soužití, dostává se jim jasných
a srozumitelných pokynů.

Děti poznávají pravidla a zákonitosti chování ve skupině tak, aby se ve třídách vytvořil pevný přátelský kolektiv, kam se děti rády vrací. V dětech se snažíme rozvíjet toleranci
a ohleduplnost. Pedagogický sbor věnuje pozornost vztahům ve třídě, nenásilně tyto vztahy ovlivňuje prosociálním směrem (prevence šikany).

Organizace MŠ

Denní řád je dostatečně pružný, umožňuje reagovat na potřeby dětí. Děti mají dostatek prostoru pro hru, mají možnost dokončit ji nebo se k ní později vrátit, pracují svým tempem. Plánování činností vychází z potřeb dětí.

Třídy jsou proto vybaveny účelným nábytkem sestaveným tak, aby bylo možno uskutečňovat několik činností dle zájmu dětí, dále je zde i klidové, odpočinkové místo,
pokud se některé z dětí nechce společných aktivit účastnit. Denní program se snažíme plánovat tak, aby se střídaly spontánní a řízené činnosti dětí.

Denně jsou do programu zařazeny pohybové aktivity – pohybové hry, cviky pro rozvoj rovnováhy a pro správné držení těla, apod.

Pedagogové se plně věnují dětem a jejich vzdělání. Preferujeme individuální přístup k potřebám dětí.

 

Organizační schéma školy

ředitelka školy

učitelky MŠ

školnice, uklízečka

vedoucí stravování, vedoucí kuchařka, pomocná kuchařka

hospodářka

 

 

Řízení MŠ

Povinnosti, pravomoci a úkoly všech pracovníků jsou jasně vymezeny v pracovním
a organizačním řádu MŠ.

Je vytvořen informační systém MŠ, v hlavní budově u vchodu je nástěnka s aktuálními informacemi o chodu MŠ, řádu MŠ, o aktuálním dění (akce MŠ, divadlo atp.) Dále si každá třída vede svoji třídní nástěnku.

Rodiče jsou každodenně informováni prostřednictvím učitelek jednotlivých tříd o dění ve třídě a MŠ, o pokrocích či problémech jejich dětí. Nabízíme také poradenskou činnost ve spolupráci s PPP Jablonec nad Nisou, logopedickou nápravu s logopedy, konzultujeme i s pediatrem.

Veřejnost je dále informována prostřednictvím Smržovského zpravodaje, webových stránek MŠ, plakátů a aplikaci Twigsee.

Ředitelka zapojuje spolupracovníky do řízení MŠ, jsou rozděleny kompetence jednotlivých pracovníkům, na pravidelných pracovních poradách jsou projednávány mimo jiné i připomínky
a nápady k dění ve škole, společně diskutujeme o jejich realizaci.

Vedení sleduje práci zaměstnanců, pravidelně ji vyhodnocuje a seznamuje se svými závěry na pracovních poradách a individuálních pohovorech. Důraz klademe na vzájemnou spolupráci.

Naše MŠ rozvíjí spolupráci se zřizovatelem (výzdoba prostor Zámečku, akce vítání občánků, společné akce s knihovnou, besídky v domě s pečovatelskou službou, atd.) a ZŠ (návštěva první třídy, společné akce – den otevřených dveří v ZŠ, karnevaly, apod.).

Vítáme spoluúčast rodičů na dění v MŠ např. společné výlety, pomoc při sportovních akcích, karnevalu, dílničkách (podzimní, vánoční, velikonoční), rozsvěcení vánočního stromečku u školky, besídky, fotografická a video dokumentace našich akcí apod.

Personální a pedagogické zajištění

Všichni pedagogové mají potřebnou odbornou kvalifikaci a pracují na základě jasně vymezených a společně vytvořených pravidel, sebevzdělávají se dle plánu sebevzdělávání
a nabídky CVLK, NIDV, NPI a vlavici.cz.

V práci s dětmi učitelky využívají své poznatky a specializaci, aby dětem nabídly co nejvíce možností. Pedagogové mají povinnost jednat a chovat se tak, aby byli vždy na profesionální úrovni v souladu se společenskými pravidly.

Služby pedagogů jsou organizovány tak, aby byla vždy a při všech činnostech zajištěna dětem optimální pedagogická péče. Specializované služby, jako je logopedie či jiná péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami, ke kterým pedagog sám není dostatečně kompetentní, je zajištěna ve spolupráci s příslušnými odborníky – speciální pedagog, pediatr, apod.

Pedagogický sbor MŠ

V MŠ působí ředitelka a jedenáct odborně a pedagogicky způsobilých učitelek, převážně s dlouholetou praxí. Všechny učitelky pracují na plný úvazek. V naší školce působí dva asistenti pedagoga a jeden školní asistent.

 

Provozní zaměstnanci

Provoz školy a školní jídelny zajišťuje šest zaměstnanců – školnice, 3 uklízečky, vedoucí kuchařka, pomocná kuchařka, hospodářka a vedoucí školní jídelny.

 

Spoluúčast rodičů

Ve vztazích mezi pedagogy a rodiči se snažíme o nastolení oboustranné důvěry
a otevřenosti, respektu a ochoty spolupracovat.

Rodiče jsou pravidelně a dostatečně informováni o všem, co se v MŠ děje prostřednictvím učitelek, písemných informací na nástěnkách, webových stránkách a aplikaci Twigsee. Učitelky informují rodiče o prospívání jejich dítěte i o pokrocích v rozvoji a učení.

Díky vzájemné důvěře mezi učitelkami a rodiči funguje dobře komunikace o dětech
a jejich potřebách. Domlouvají se také na společném postupu při výchově i vzdělávání.

Pedagogové chrání soukromí rodiny. Jednají s vědomím, že pracují s důvěrnými informacemi, nezasahují do života a soukromí rodiny. Učitelky nabízí rodičům dětí individuální konzultace (dle potřeby a po vzájemné dohodě).

Rodiče mají možnost nahlédnout do dění ve škole kdykoli mimo dobu jídla
a to z hygienických důvodů.

K vyhodnocování spokojenosti rodičů se vzdělávacím programem a fungováním naší MŠ využíváme dotazníkového šetření, výstupy pak využíváme jako podněty pro zlepšení.

 4. Organizace vzdělávání

Kapacita MŠ je 139 dětí. Děti jsou rozděleny do šesti tříd, zpravidla podle věku. Do MŠ se přijímají děti zpravidla ve věku od 3 do 6 let na základě žádosti zákonných zástupců, dle kriterií schválených zřizovatelem MŠ. Přednostně se přijímají děti jeden rok před zahájením povinné školní docházky, které musí plnit povinné předškolní vzdělávání. V MŠ mohou být vzdělávány i děti se speciálními vzdělávacími potřebami.

Je možno přijmout dítě i v průběhu školního roku, pokud to umožňují podmínky MŠ.

 

Provozní doba MŠ je od pondělí do pátku od 6.30 do 16.30 hod.

   6.30 – 9.30 hod.: činnosti s učitelkou – hry dle volby dětí, dopolední svačina, pohybové aktivity, výchovně vzdělávací činnosti ve skupinách

  9.30 – 11.30 hod.: pobyt venku – vycházky po okolí, pobyt na školní zahradě, na školním hřišti, v lesoparku, atd.

11.30 – 12.15 hod.: oběd

12.15 – 12.30 hod.: příprava k odpočinku

12.30 – 14.00 hod.: odpočinek, klidové činnosti, poslech pohádek

14.00 – 16.30 hod.: odpolední svačina, hry a činnosti dle volby dětí

Pedagogické působení je založeno na systematickém uplatňování pedagogické diagnostiky. U mladších dětí je prioritou postupné a nenásilné zvykání, rozvoj a upevňování pracovních návyků a sebeobsluhy se zásadou „nedělat za dítě to, co je schopno si udělat samo“.

U předškolních dětí je hlavním cílem dosažení všestranné zralosti a usnadnění přechodu dětí z MŠ do ZŠ. Zaměřujeme se také na mravní výchovu a reedukaci vad výslovnosti. V případě vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaných dětí vždy odpovídá postup a podoba vzdělávání jejich individuálním potřebám.

Rozvíjíme a upevňujeme dodržování základních pravidel společenského chování ve styku s ostatními dětmi i s dospělými, aby dítě dokázalo pozdravit, poděkovat, neubližovat, být ohleduplné a trpělivé.

  5. Charakteristika ŠVP

ŠVP jsme tvořili pro „své“ děti a nám důvěrně známé podmínky. Při tvorbě ŠVP jsme přihlíželi k velikosti školy, k místním a materiálním podmínkám i ke složení pedagogického sboru.

Naše MŠ „svůj“ ŠVP rozpracovává v souladu s  Rámcovým vzdělávacím programem
pro předškolní vzdělávání a v souladu s obecně platnými právními předpisy, využíváme všech dostupných metodických zdrojů. Název našeho ŠVP je „Svět kolem nás“

Program je postaven na dlouhodobé koncepci spolupráce mateřské školy s rodinou,
na vzájemné nezastupitelnosti a za cíl si klade rozvoj osobnosti každého jedince, který bude samostatně využívat získané schopnosti.

Toho chceme dosáhnout tak, že si každá třída MŠ podle svého zaměření a složení skupiny dětí (podle věkových zvláštností) uspořádá učivo navrženého integrovaného bloku.

Při své vzdělávací práci paní učitelky využívají nejčastěji spontánní hry a činnosti, prožitkové učení, praktické činnosti, pozorování, skupinové činnosti, samostatnou činnost dítěte, didaktické řízené činnosti a individuální práci s dítětem. Zároveň chceme děti i rodiny zapojovat
do akcí v naší školce a v našem městě. Jako způsob prezentace budeme vedle informací a fotografií na nástěnkách i nadále využívat i Smržovský zpravodaj a veřejná vystoupení.

Zaměření naší MŠ

Všeobecné předškolní vzdělání s důrazem na environmentální výchovu. Toto zaměření jsme si zvolili proto, že pokládáme za důležité, aby bylo v dítěti již od dětství rozvíjeno ohleduplné jednání k přírodě a jejím živým i neživým prvkům. Dále se snažíme rozvíjet v dětech povědomí o ekologickém a zdravém způsobu života – třídění odpadů, ochrana přírody, zdravý životní styl, apod., aby si děti vytvořily správné návyky, které budou dále s rostoucím věkem rozšiřovat.

Cíle naší MŠ

- šťastné a spokojené děti – radostně a v klidu si prožít roky v MŠ

- spokojení rodiče, spolupráce s rodiči

- umožnit dětem poznávat různorodé a zajímavé činnosti

- individuální přístup s respektováním potřeb jednotlivých dětí

- umožnit dětem dostatek pohybu

- pomoci dětem při adaptaci v MŠ

- bezproblémový přechod do první třídy ZŠ

- rozvíjení dítěte a jeho schopnosti učení

- osvojení základních hodnot, na nichž je založena naše společnost

- získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí

- pochopení chodu přírody a jejích změn v průběhu roku

- rozvíjení environmentálních a správných životních návyků dítěte

 

Cíle naší MŠ také vychází z naplňování základních lidských potřeb:

- fyziologické potřeby – potřeba pohybu, odpočinku, jídla, pití

- potřeba bezpečí – jasná pravidla dětem známá a srozumitelná, mít možnost říci ne, vyjádřit i své negativní pocity

- potřeba lásky, náklonnosti, sounáležitosti – při činnostech s dětmi využívat fyzického kontaktu (pohlazení, objetí, apod.)

- potřeba úcty, sebeúcty, uznání, přijetí – chovat se k dětem jako k bytostem, které mají svou hodnotu už nyní

- potřeba seberealizace – naplnit a nepromarnit vše dobré, co v dítěti je

Metody, jakými chceme dosáhnout našich cílů:

- prožitkové učení a prožitkové hry

- spontánní a řízené aktivity

- projektové plánování

- využití předchozích znalostí dětí

- rozdělení tematického plánu do ucelených integrovaných bloků

 

Používáme formy práce, které jsou pro děti přirozené, které podporují jejich vývoj
a individuální potřeby. Hlavní použitou vzdělávací metodou je hra, která děti nenásilně směruje, podporuje jejich touhu se rozvíjet a poznávat nové. Zaměřujeme se na emoční prožitky, které si děti lépe zapamatují, činnosti a hry s nápodobou, která děti přirozeně učí, jak se chovat v určitých situacích v praktickém životě.

Naším hlavním cílem je připravit děti pro bezproblémový přechod do 1. třídy ZŠ, naučit je vše, co malý školák bude potřebovat. Důraz klademe na rozvoj samostatnosti, kolektivního soužití a položení základů pro rozvoj zralé zdravé osobnosti dítěte, s přiměřeným sebehodnocením.

 

6. Vzdělávací obsah

Vzdělání předškolního dítěte by mělo mít přirozený průběh, a proto je náš ŠVP uspořádán do integrovaných bloků, které jsou v souladu s přírodním rokem. Integrované bloky jsou ve třídách doplněny o další témata, která třídní učitelky s dětmi připraví.

 

Téma:Svět kolem nás 

Cíl: Vytvořit klidné, pohodové klima bez stresu, zaměřit se na mluvený projev a logopedickou prevenci, upevnit vztah k přírodě, vést děti ke zdravému životnímu stylu

V rámci logopedické prevence se zaměřujeme na rozvoj jemné a hrubé motoriky (každodenní cvičení, prstová cvičení, uvolňovací cviky ruky), oromotorická cvičení a dechová cvičení (posilujeme čelist, hry s jazykem a rty, nácvik nádechu a výdechu), rozvoj sluchové percepce (sluchové rozlišování, rytmizace slov, zvukové pexeso), rozvoj zrakové percepce (vyhledávání stejných obrázků, co do řady nepatří, vyhledávání stínů, figury a pozadí), rozvoj slovní zásoby a řečového projevu (rozhovory v komunitním kruhu, posloucháme a rozebíráme pohádky, obohacujeme slovní zásobu dle témat ŠVP), rozvoj prostorového vnímání (popisujeme obrázky, využíváme pojmy nahoře/dole/uprostřed/vpravo/vlevo/na/v/vedle/první/poslední).

Na třídách naplňujeme enviromentální zaměření naší školky především tříděním odpadu, v každé třídě se nachází přírodní koutek, ve kterém mají možnost děti zkoumat různé přírodniny a jiné materiály, děti se podílí na podzimním a jarním úklidu zahrady (hrabeme listí, uklízíme větvičky), na jaře děti vyrábí pro hmyz a jiné živočichy domečky, sází semínka a pozorují růst rostlinek, na zimu děti vyrábějí budky pro ptáčky. V každé třídě se nachází „Človíček“, který pomáhá dětem pochopit změnu ročních období, proměnu přírody. Na každé roční období se mění jeho oblečení.

 

 

Integrovaný blok: PODZIM

Nabídka témat:

  • Hurá do školky
  • Co už umím
  • Zahrádka plná vitamínů
  • Poznávám své tělíčko
  • Podzim otevírá vrátka
  • Podzim barvičkami čaruje
  • Draci v oblacích
  • Ptačí starosti
  • Za zvířátky do lesa
  • Chráníme přírodu
  • Čas kouzel a světýlek

 

Integrovaný blok: ZIMA

Nabídka témat:

  • S čerty nejsou žerty
  • Kouzla Vánoc
  • Tři Králové
  • Moje rodina
  • Bez práce nejsou koláče
  • Výprava na Severní pól
  • Zima přišla mezi nás
  • Radovánky na sněhu
  • Zimní pohádkohraní
  • Hurá na karneval

 

Integrovaný blok: JARO

Nabídka témat:

  • Jaro už je za vrátky
  • U nás na farmě
  • Kniha je můj kamarád
  • Od pramínku k řece
  • Aprílové počasí
  • Hody, hody doprovody
  • Čarodějnický rej
  • Cestujeme
  • Za zvířátky do ZOO
  • Maminky mají svátek
  • Život v trávě
  • Hurá do cirkusu

 

Integrovaný blok: LÉTO

Nabídka témat:

  • Slavíme svátek dětí
  • Poznáváme svět
  • Indiánská výprava
  • Hurá na prázdniny

Celý obsah ŠVP je k nahlédnutí v šatnách

 

 
Mateřská škola Smržovka > O školce > Školní vzdělávací program

 

Mateřská škola Smržovka,
okres Jablonec nad Nisou-příspěvková organizace
Havlíčkova 826 , Smržovka   
468 51 
IČ: 706 95 377   
Tel.: +420 483 382 157
Email: 

Telefonní kontakty

Myšky        +420  725 112 472
Kuřátka        +420  727 806 231
Koťátka        +420  727 806 232 
Motýlci        +420  727 806 233
Broučci        +420  727 806 230
Berušky        +420  727 806 229